Főoldal / Táplálkozás / Folyadékpótlás
Folyadékpótlás

Az edzés alatti folyadékbevitel


Folyadékpótlás

A víz több fontos szerepet tölt be az emberi testben, például szabályozza a test hőmérsékletét, valamint több létfontosságú anyag szállításáért is felel. A test tömegének megfelelő 2% folyadékveszteség már jelentős teljesítmény csökkenéssel jár. 5% veszteség esetén fenn áll a veszélye émelygésnek, görcsöknek és görcsös rángatózásnak is. Akár életveszélyes állapotba is kerülhet az, aki eléri a 10% körüli folyadék veszteséget. Sok sportoló alábecsüli a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel fontosságát, tévesen ítélik meg az izomgörcsök megjelenését, az erőveszteséget és a fáradtság megjelenését, ráadásul ezekből rossz következtetéseket vonnak le. A testet hozzá kell szoktatni az edzés közben történő megfelelő folyadék bevitelhez. Az optimális teljesítmény elérése érdekében nélkülözhetetlen, hogy az edzést megfelelően hidratált állapotban kezdjük meg és az edzés alatti folyadékveszteséget folyamatosan pótoljuk.


Hogyan igyunk 'eleget'?

A napi ajánlott mennyiség 1-2 liter folyadék és fizikai aktivitás során óránként 800 ml folyadék bevitel. Egy 60 perces edzési periódus alatt is már elengedhetetlen a víz vagy más alacsony energia tartalmú ital, mint a Carnitine 1000 vagy a BasicMineral fogyasztása. A 2 órást is elérő edzés idő környékén már az izotóniás italok fogyasztása javaslott, mint az Isotonic vagy a Competition italok, a 2 óra feletti edzési intervallumban a szervezetnek, már szüksége a megfelelő fehérje ill. szénhidrát pótlásának biztosítására. Erre például igen alkalmas a Long Energy – Competition Formula is. Fogyasszuk 15 percenként az állóképességi versenyek ill. edzések alatt, alakítva természetesen az aktuális éghajlati jellemzőkhöz (meleg és száraz időben a folyadékszükséglet megnő).


Az ideális sportitalok

A sportitalok általában izotóniásak. Akkor lesz egy ital izotóniás, ha az összetétele megegyezik a vérben oldott anyagok koncentrációjával. Így a folyadék és az oldott anyagok gyorsan képesek elérni a véráramot. Más részről vannak a hipotóniás italok, melyeknek alacsonyabb a koncentrációjuk, ennek köszönhetően az esetek legnagyobb részében az tapasztalható, hogy a gyomor sokkal jobban tolerálja. Mind az izotóniás, mind a hipotóniás ital általános sajátossága, hogy széles cukorspektrummal rendelkezik, hosszabb energiaellátást eredményezve ezzel. Ezen okból kifolyólag különös figyelemmel kell lennünk az összetételre, mikor sportitalt választunk.

Egy másik fontos tényező az ital nátrium tartalma. A megfelelő nátrium- és szénhidrátszint elősegíti a víz áramlását a vérben, így a folyadékegyensúly gyorsan visszaáll.